Caring
Logo Okura 50 years

Eerste hulp bij cultureshockThe art of Caring

Met The Art of Caring toont Hotel Okura Amsterdam zijn brede maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door de wijze waarop rekening wordt gehouden met de buurt en het milieu. Maar The Art of Caring spreekt ook uit de manier waarop gezorgd wordt voor de eigen medewerkers. Met aandacht en respect voor de vele culturen die het internationale personeelsbestand rijk is.

Toen Hotel Okura Amsterdam in de zomer van 1971 ging proefdraaien, werden alle gasten met een buiging verwelkomd door Japanse gastvrouwen in traditionele kimono’s. Het hele hotel ademde omotenashi; de authentieke Japanse gastvrijheid. Er waren Japanse kamermeisjes, koks, hostesses, kelners en piccolo’s. En achter de schermen zorgden Japanse medewerkers voor sales, planning en financiën. In die beginjaren kon Hotel Okura Amsterdam alleen met Japanse medewerkers de gewenste gastvrijheid aan zijn gasten bieden, want alleen zij beheersten de eeuwenoude omotenashi-cultuur.

Luister naar het verhaal van eerste hulp bij cultureshock

Wat zou hen te wachten staan?

Voordat de 160 kersverse, Japanse personeelsleden naar Amsterdam kwamen, kregen ze een uitgebreide training in Hotel Okura Tokyo. Ook moesten ze de taal van hun gastland leren spreken. Via de Nederlandse ambassade in Japan, volgden ze een snelcursus. En vlak voor hun grote reis gingen ze nog even met zijn allen op de foto. Een prachtig en veelzeggend beeld. Stralend, vol verwachting maar toch ook wat gespannen kijken de nieuwe employees in de camera. Wat zou hen te wachten staan in dat verre, Europese land? Hoe zouden ze hun weg vinden in die smoezelige stad vol hippies, fietsen en toeristen?

First Japanese Employees

Gelukkig was er iemand om ze op te vangen: Johanna Ishiwata-Hoogland. Deze Nederlandse vrouw had samen met haar man acht jaar in Japan gewoond en daar de taal goed leren spreken. Toen ze in 1968 naar haar moederland terugkeerde, hoorde ze over de plannen om in Amsterdam een Japans hotel te openen. Johanna zocht contact met Yu Murakawa, de managing director van het hotel in spe. Die zag gelijk haar potentie. Johanna werd personeelslid nummer drie en de eerste vrouw die voor het hotel ging werken. Omdat ze de Japanse én de Nederlandse taal en cultuur kende, zou Johanna een onmisbare brugfunctie gaan vervullen.

Johanna hielp Hotel Okura Amsterdam met allerlei gemeentelijke, bestuurlijke en organisatorische kwesties waarbij haar talenkennis goed van pas kwam. Maar de meeste tijd stak ze in de opvang van de 160 nieuwe Japanse medewerkers. Ze hielp met vergunningen en huisvesting. Ze zorgde dat de vreemdelingenpolitie de benodigde stempels in hun paspoort zette. En ze nam iedereen mee op sleeptouw voor een rondrit door Amsterdam en uitleg over praktische zaken zoals het openbaar vervoer.

Dertig verschillende nationaliteiten

Hoewel Hotel Okura Amsterdam nog steeds veel Japanse medewerkers heeft, is het personeelsbestand vandaag de dag veel meer gemixt dan vijftig jaar geleden. De 280 medewerkers hebben dertig verschillende nationaliteiten. Geheel in de geest van Johanna, zijn er ook nu nog twee medewerkers die zich volop bezig houden met de begeleiding van personeelsleden voor wie de Nederlandse cultuur nieuw is. Want net als de gasten van het hotel, krijgen ook alle medewerkers veel zorg, aandacht en een warm welkom. Dat is The Art of Caring. The Art of Okura.

Lobby - bowing - Japanese greeting
Hotel Okura Amsterdam - Kimono lady - Origami Lobby in 1971 Hotel Okura Amsterdam 1971